Van de 50 vragen 44 goed
44 goed, dat is de nieuwe grens die bepaalt of je slaagt of zakt voor je theorie-examen auto. Deze nieuwe grens was nodig omdat het CBR nu minder vragen stelt. Wetenschappers van het Research Center voor Examinering en Certificering en politievertegenwoordigers hebben samen de minimale score bepaald.
- De vastgestelde grens van 44 goede antwoorden is volgens het CBR vergelijkbaar met de vorige normen. Het nieuwe examen is daarom niet makkelijker of moeilijker dan het oude examen van voor 7 april.
- Om een score te halen van 44 goed beantwoorde vragen heb je 30 minuten de tijd. Doe je mee aan een theorie-examen met extra tijd, een individueel begeleid examen of een examen met tolk, dan heb je 45 minuten om tot een score van 44 goed te komen.
- Nadat je de vragen via de computer hebt beantwoord, krijg je direct de uitslag te zien. Heb je niet meer dan 6 vragen fout, dan ontvang je een certificaat en kun je je gaan voorbereiden op je rijexamen.
Wil je goed voorbereid aan je theorie examen voor de auto beginnen en alvast proeven van het soort examenvragen dat je mag verwachten? Dan heb je zeker veel profijt van de oefentoetsen en uitlegvideo's van theorie.nl.
Kennis, toepassing en inzicht in één doorlopend geheel
Hoeveel vragen heeft het theorie examen voor de auto? Het antwoord op die vraag is verrassend. Het nieuwe examen telt namelijk 50 vragen in plaats van 65. Dat zijn er dus 15 minder dan in het examen dat sinds 2019 van kracht was. Is het nu dan een stuk makkelijker? Nee, daar is volgens het CBR geen sprake van: "Het vernieuwde examen is ontwikkeld op hetzelfde niveau en dezelfde inhoud." Kandidaten moeten nog steeds over dezelfde theoretische kennis beschikken, alleen is de opzet nu anders.
Het grote verschil tussen het oude en nieuwe examen is dat er nu wordt getoetst op kennis, toepassing en inzicht in één doorlopend geheel. "We gooien het in de mix en kunnen het in de nieuwe vorm met minder vragen doen", aldus het CBR. Het oude examen bestond uit drie onderdelen: kennis, inzicht en gevaarherkenning. Daarnaast mocht je voor elk onderdeel een bepaald aantal fouten maken. Dat is in het vernieuwde examen niet meer aan de orde. De verschillende onderdelen zijn nu samengevoegd tot een integrale test van 50 vragen. Bovendien komt het onderdeel gevaarherkenning (met fototoets) te vervallen. Volgens het CBR is het met dit examen nieuwe stijl beter mogelijk kandidaten te toetsen op kennis en inzicht in de verkeersregels en of zij dit ook kunnen toepassen in verschillende verkeerssituaties.